תואר ראשון בממשל ופוליטיקה

אחד התארים המבוקשים ביותר באקדמיה, באופן מפתיע או לא, הוא תואר בממשל ופוליטיקה. ניתן להירשם לתואר זה באוניברסיטאות השונות, במכללות רבות ברחבי הארץ וכן בבית ספר לממשל במרכז הבינתחומי בהרצליה.

זהו תואר מבוקש, מאחר והוא מאפשר לכל מי שמסיים אותו להצטרף הן למגזר הציבורי והן להשתלב באחת המפלגות, עמותות, ארגונים או גופים אזרחיים שפועלים לצד ומול מוסדות השלטון, הן המקומי והן הכללי. חשוב להדגיש, הרבה מאוד מהנרשמים לתואר זה, הם כאלה שמבקשים לנווט את עצמם לקריירה פוליטית, ציבורית, ובמקרים רבים, הם כבר נמצאים בתוך קריירה כזו ומבקשים ללמוד יותר על הנושא מהיבטים שונים.

בדומה לתארים אחרים, גם תואר בתחום של ממשל ופוליטיקה מחולק לחלקים שונים. החלק הראשון הוא קורסי מבוא שונים, בין אם זה בהיבטים שקשורים ישירות לממשל ופוליטיקה ובין אם זה בהיבטים רחבים יותר, כולל תיאוריות ופילוסופיות כלליות. החלק השני, מתייחס לקורסים ספציפיים שקשורים להיבטים של ממשל ופוליטיקה, בין אם זה סוגי ממשל, מבנה של מוסדות, משפט, כלכלה, איכות סביבה, חינוך ועוד, החלק השני מתייחס להיבטים מחקריים ונועד לספק לסטודנטים כלים, כיצד לבצע מחקרים בתחום.

לימודי ממשל ופוליטיקה, משתלבים הרבה פעמים, עם לימודים בתחומים נוספים. כך למשל, אפשר למצוא סטודנטים שמשלבים תחום זה עם תחומים כמו, משפטים, כלכלה, חינוך, תקשורת ועוד. הסיבה לכך היא החפיפה שקיימת בין התחומים השונים ועצם זה, שהרבה פעמים הידע בשני תחומים, מאפשר לסטודנטים להשתלב בקבוצות, ארגונים ועמותות שונות, בצורה הרבה יותר אפקטיבית וטובה.

מה אפשר לעשות עם תואר ראשון?

צריך לומר, כמו בתחומים רבים אחרים, גם בתחום של לימודי ממשל ופוליטיקה, תואר ראשון איננו ערובה למקצוע, איננו ערובה לפרנסה. היום בשביל להתקדם מבחינה מקצועית, צריך לעיתים הרבה יותר מתואר ראשון, ועל כן אפשר להתקדם אל לימודי ממשל ופוליטיקה תואר שני במוסדות שונים.

עם זאת, בוגרי ממשל ופוליטיקה שסיימו תואר ראשון, הרבה פעמים מוצאים מקום עבודה, בין אם זה במגזר הציבורי ובין אם זה במגזר הפרטי. הם יכולים למצוא מקום עבודה במוסדות ציבור בשלטון המקומי ובשלטון הכללי, הם יכולים להשתלב כיועצים, עוזרים של פוליטיקאים, יכולים למצוא את עצמם בארגוני מחקר, כלי תקשורת, חברות מייעצות ועוד.

לכן, אף על פי שתואר ראשון איננו תמיד ערובה מספקת, הרי שאם מסיימים את התואר עם ציונים טובים ויודעים כיצד להשתלב בתחום, אזי בהחלט הוא יכול להספיק, וגם אם לא, תמיד אפשר להמשיך לתואר שני באוניברסיטה או במכללה.

לפני סיום נדגיש, לימודי ממשל ופוליטיקה, נותנים הרבה מאוד כלים וידע להבנת המצב הפוליטי, בין אם זה בזירה המקומית ובין אם זה בזירות בינלאומיות. לכן מי שמתעניין בתחום, צורך חדשות על בסיס יומיומי ואוהב לדון בענייני השעה, בהחלט ימצא עניין בתחום זה וסביר להניח שייהנה בלימודים ואף ישתלב במקצוע עם סיומם.