פוליטיקה של ישראל – איך היא בנויה?

המתבונן מהצד, לא תמיד יכול להבין איך בנויה המערכת הפוליטית בישראל. כפי שאנחנו יודעים המערכת הזאת עברה לא מעט שינויים עם השנים, בין אם זה בהיבטים של מפלגות, בין אם זה בהיבטים של שיטות בחירה וכן בהיבטים אחרים. מה שברור הוא, שמדובר במערכת מאוד תוססת, מאוד מעניינת, ייחודית, מערכת "לא שקטה".

המערכת הפוליטית בישראל, כפי שאנחנו יודעים, בנויה על 2 רבדים. הרובד של השלטון המרכזי, קרי הכנסת והממשלה (רשות מחוקקת ורשות מבצעת), ועל הרובד של השלטון המקומי, קרי הרשויות המקומיות, אשר לעיתים יש קשר מפלגתי בין הנבחרים ברשות המרכזית לרשות המקומית, למרות שכבר שנים רבות, הקשר הזה הוא רופף למדי.

אם בעבר, המערכת הפוליטית שלטה בכל, כולל בתקשורת, כלכלה ובהיבטים אחרים בחיים שלנו, הרי שעם השנים המערכות הופרטו וכיום השליטה של המערכת הפוליטית היא הרבה יותר חלשה. מה עוד שבמשך השנים, בפרט האחרונות, אנחנו רואים פחות ופחות יציבות במערכת, מה שמוביל לפירוקים ואיחודים של מפלגות, ממשלות קמות ונופלות, מערכות בחירות לעיתים קרובות יחסית ועוד. הסיבות לכך הן רבות, כאשר הנחת המוצא היא שהפילוג וחילוקי הדעות בחברה הישראלית לגבי היבטים שונים, יצרו מערכת שאיננה יציבה.

האזרח הישראלי מושפע יותר ממערכת המקומית, קרי הרשות המקומית, מאשר מהמערכת הפוליטית הארצית, לא רק בגלל שמדובר במערכת שמשפיעה יותר על מה שקרוב אליו, על מה שקשור להיבטים של חי יום יום, אלא גם בגלל שהמערכת הפוליטית המקומית, הרבה יותר חזקה ויש לה הרבה יותר כוח מאשר המערכת הכללית, לפחות בכל מה שקשור לחיים של האזרח.

עם זאת, אנחנו כאן יכולים לראות השתתפות פעילה של האזרחים, בין אם זה ביום יום, בעמותות, ארגונים, פעילויות, הפגנות וכדומה, וכן אנחנו יכולים לראות השתתפות פעילה של האזרחית במערכות בחירות, בוודאי בקבוצות מיעוט, מגזרים מובלטים, שם ההשתתפות היא גבוהה יותר מתוך כוונה לבטא הרבה פעמים מחאה ורצון לשינוי.

לימודים בתחום של פוליטיקה בישראל

אחת ההוכחות הטובות לכך שהמערכת הפוליטית בישראל מושכת עניין, היא עצם זה שאפשר למצוא הרבה מאוד מוסדות אשר מציעים מסלולי לימוד בתחום. לימודי ממשל ופוליטיקה, מאפשרים לבוגרים בתחום להשתלב במערכות הפוליטיקה המקומית או הארצית, במערכות הפורמאליות והלא פורמאליות, על פי בחירה, בהתאם ליכולות שלהם.

לימודים אלו נערכים, כאמור, במוסדות שונים ברחבי הארץ, אוניברסיטאות, מכללות ובתי ספר שונים, במסלולים של תואר ראשון, תואר שני, לימודי תעודה, קורסים ועוד. כך למשל, ניתן להירשם אל לימודי ממשל ופוליטיקה במרכז הבינתחומי הרצליה ולקבל כלים משמעותיים בתחום. 

הלימודים מאפשרים לקבל כלים תיאורטיים ומעשיים, הם מאפשרים להכיר מקרוב את המערכת הפוליטית הארצית והמקומית, להבין את המבנה שלה לעומק ולדעת כיצד אפשר להשתלב ולעבוד בה בתנאים הטובים ביותר, לטובת האזרח, על מנת לייצר תהליכים שונים, מחוללי שינוי, ולהשפיע על העתיד של מדינת ישראל בהיבטים שונים.